Širdžių ėdikas iš Sevilijos, arba amžinai aktualus „Don Žuanas”

KLAIPĖDOS VALSTYBINIO TEATRO SPEKTAKLIO W.A.MOZART OPEROS „DON ŽUANAS” PREMJEROSE VDU MUZIKOS AKADEMIJOS STUDENTĖS

Režisierius Jonas Vaitkus Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre pastatė Wolfgango Amadeaus Mozarto operą „Don Žuanas“. Premjerą žiūrovai išvydo gegužės 17d. Žvejų rūmuose. Pirmoje premjeroje dainavo:

  • Don Žuanas – Steponas ZONYS
  • Leporelas Igor BAKAN
  • Don Otavijus – Edgaras
  • Donna Ana – Agnė STANČIKAITĖ
  • Dona Elvira – Gabrielė KUZMICKAITĖ – VDU MA (prof. S.Martinaitytės kl.)
  • Mazetas – Kšištofas BONDARENKO
  • Cerlina – Monika PLEŠKYTĖ – VDU MA (prof. S.Martinaitytės kl.)
  • Komandoras – Valdas KAZLAUSKAS

2019-05-22. Lietuvos rusų dramos teatras, Vilnius. Spektaklis, skirtas režisieriaus Jono Vaitkaus 75-čiui. Jame dainuos:

  • Don Žuanas – Steponas ZONYS
  • Leporelas – Igor BAKAN
  • Don Otavijus – Edgaras DAVIDOVIČIUS
  • Donna Ana – Agnė STANČIKAITĖ
  • Dona Elvira – Beata IGNATAVIČIŪTĖ
  • Mazetas – Kšištofas BONDARENKO
  • Cerlina – Monika PLEŠKYTĖ – VDU MA (prof. S.Martinaitytės kl.)
  • Komandoras – Valdas KAZLAUSKAS

Don Žuano“ pastatymo Klaipėdoje ėmėsi garsių kūrėjų komanda: dirigentas iš Austrijos Josefas Wallnigas, režisierius Jonas Vaitkus, scenografas Gintaras Makarevičius ir kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė.

Pastatymo muzikos vadovas J.Wallnigas – garsus austrų dirigentas bei Wolfgango A.Mozarto muzikos žinovas. 1980 m. jis tapo „Mozarteum“ universiteto profesoriumi, o 2006 m. Zalcburge įkūrė Mozarto operų institutą (MOI), kuris iškovojo pasaulio muzikų autoritetą. Profesorius J.Wallnigas laikomas Austrijos, Zalcburgo ir W.A.Mozarto muzikos ambasadoriumi: keliaudamas po pasaulį, jis veda W.A.Mozarto muzikos interpretacijos meistriškumo kursus.

„Nėra idealaus Don Žuano, tinkančio visoms be išimties. Negalėtų būti ir idealios Don Žuanės, kuri taptų priimtina visiems. Bet kuriuo atveju donžuanizmas yra tiek vyriškas, tiek ir moteriškas reiškinys, slypintis kiekviename iš mūsų“, – teigia režisierius J.Vaitkus.

Trys solistų sudėtys

„Don Žuaną“ repetavo gausus jaunų ir pripažintų operos solistų būrys. Šiam pastatymui ruošiamos net trys pagrindinių partijų atlikėjų sudėtys. Pagrindinė Don Žuano partija patikėta Žygimantui Galiniui, Mindaugui Rojui ir Steponui Zoniui, jo tarno Leporelo – Igoriui Bakanui, Egidijui Dauskurdžiui ir Artūrui Kozlovskiui. Žavingąja Dona Ana, neskubančia tikėti Don Žuano meiliais žodeliais, scenoje taps Rita Petrauskaitė ir Agnė Stančikaitė, o jos sužadėtiniu Don Otavijumi – Edgaras Davidovičius, Tadas Jakas, Meilikautojo paliktosios Donos Elviros partija teko Beatai Ignatavičiūtei, Gabrielei Kuzmickaitei ir Dovilei Kazonaitei. Į nuotakos apgaudinėjamą valstietį Mazetą persikūnys Kšištofas Bondarenko ir Modestas Narmontas, jo naiviąją sutuoktinę Cerliną vaidins Monika Pleškytė, Rasa Ulteravičiūtė. Na, o tašką visoje Don Žuano istorijoje padėsiančio Komandoro, arba Akmeninio svečio, partija atiteko Valdui Kazlauskui.

„Don Žuanas“ – nepranoktas W.A.Mozarto muzikos šedevras. Net jei genialusis kompozitorius nieko daugiau nebūtų sukūręs, vien dėl šios operos jis būtų pelnęs nemirtingą šlovę. Anot žymaus vokiečių rašytojo, kompozitoriaus ir dailininko Ernsto Theodoro Amadeus Hoffmano, W.A.Mozarto „Don Žuanas“ yra „operų opera“.
Legendinį Don Žuano personažą į literatūrą pirmasis 1630 m. atvedė ispanų baroko dramaturgas Tirso de Molina (po šiuo pseudonimu slėpėsi vienuolis Gabrieli Tellezo). Jo pjesė „Viliotojas iš Sevilijos, arba Akmeninis svečias“ tapo pagrindu begalei kitų panašių kūrinių. Tačiau tik Wolfgango A.Mozarto operoje „Don Žuanas“, kurios pasaulinė premjera įvyko Prahoje 1787 m., aistringas meilės guolio riteris ir nepailstantis moterų suvedžiotojas pirmąkart buvo apdovanotas nepasotinamu alkiu kiekvienai gyvenimo akimirkai ir panieka mirties šmėklai.

Stipri, bet nelaiminga asmenybė

Operos Don Žuanas – tai beprotiškos narsos, kunkuliuojančios energijos, nenugalimo optimizmo ir meilės gyvenimui įsikūnijimas. Tačiau jo egoizmas, panieka garbės ir moralės įstatymams tampa nelaimių šaltiniu visiems, ką besutiktų savo gyvenimo kelyje. Tai stipri asmenybė, pripažįstanti tik savo pasirinktas taisykles.

„Ar ir operos herojus Don Žuanas buvo priklausomas nuo nevykusių santykių su moterimis? Taip. Ir jis tai suvokė. Bet tai laimės jam nesuteikė. Don Žuanas neturėjo svarbaus dalyko – ramybės sieloje. Jo gyvenimo variklis buvo nuolatinis adrenalinas ir pavojingos situacijos. Ir Don Žuanui blogai baigėsi, kaip ir buvo galima tikėtis“, – aiškina psichologė, žmogiškųjų santykių ekspertė Viktorija Gončiarova.

W.A.Mozarto biografai „Don Žuane“ įžvelgia dramatiškų tėvo bei sūnaus santykių atspindžius. Visgi pats kompozitorius savo operą pavadino „linksma drama“ (drama giocoso), o toks apibūdinimas būdingas opera buffa žanrui. Tačiau tai anaiptol nereiškia, kad W.A.Mozarto muzika lengvai atliekama.

Foto akimirkos