Tvanas in Do Valstybinės Kauno ir Nacionalinės filharmonijos salėse

Atlikėjai:

Lietuvos Nacionalinis simfoninis orkestras

Kauno Valstybinis choras

Gleb Pyšniak (violončelė)

Marija Arutiunova (sopranas)

Gabrielė Kuzmickaitė (mecosopranas)

Karolis Kašiuba (tenoras)

Andrius Apšega (baritonas)

Dirigentas Robertas Šervenikas

Retai atliekama C. Saint-Saënso oratorija „Tvanas“ (Le Déluge) patenka į geriausių šio kompozitoriaus kūrinių sąrašą. Šventasis Raštas – neišsemiamas meno kūrinių temų šaltinis. Šimtmečiais iš jo įkvėpimo sėmėsi dailininkai ir dramaturgai, poetai ir kompozitoriai. Nors XIX a. antrojoje pusėje biblinės temos nebuvo dažniausias įkvėpimo šaltinis, vis dėlto meno žmonės kartais į jas atsigręždavo. Taip padarė ir C. Saint-Saënsas. Jo muzika – rafinuota, santūri, atrodytų, ne itin tinkama religiniams jausmams išreikšti. Kūrinio idėja kompozitoriui kilo 1873 m. Libretą parašė poetas Louisas Gallé, įtraukdamas į jį biblinio teksto fragmentus. C. Saint-Saënsas oratoriją baigė kurti 1874 m. Šiame kūrinyje chorui ir solistams su orkestru puikiai dera mastelio platumas ir muzikinės išraiškos glaustumas. Pradžios knygoje, aprašyta istorija apie Pasaulio tvaną ir Nojaus arką ne vieną kompozitorių įkvėpė sukurti stambios formos kūrinį. Šis C. Saint-Saënso opusas išsiskiria kitokiu, novatorišku požiūriu į oratorijos žanrą – simfoninį orkestrą keisdamas vien tik styginiais ir pasitelkęs pasaulietinei muzikai būdingą muzikinę mintį, C. Saint-Saënsas papiktino patį popiežių, ir šis kritikavo oratoriją kaip pernelyg pasaulietišką. Tačiau muzikos kritikų nuomonė kitokia – tai svarbus indėlis į prancūziškos oratorijos ir prancūzų klasikinės muzikos raidą.

Anatolijus Šenderovas – vienas ryškiausių šiuolaikinių lietuvių ir litvakų kompozitorių, pasiekęs labai didelį tarptautinį pripažinimą, jo kūriniai plačiai skambėjo ir tebeskamba Europoje bei JAV, atliekami žymiausių orkestrų bei solistų. Specifinė derminė spalva, aritmiška, improvizacinė muzikinės medžiagos plėtotė, kūrinio auginimas iš tam tikro teminio moto, ryškus emocingumas, tvirta muzikos dramaturgija, energija – visa tai suteikia jo muzikai ryškų atpažįstamą skambesį, kuriam netrūksta magiško paveikumo.

Kovo 22-23 d. Kauno valstybinės ir Nacionalinės filharmonijos scenose Roberto Šerveniko diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO) drauge su Kauno valstybiniu choru ir solistais atliko tris solidžius, tačiau scenoje gana retai skambančius kūrinius – Anatolijaus Šenderovo koncertą violončelei ir orkestrui „Concerto in Do“, A. Šenderovo Siuita iš baleto „Dezdemona“ ir Camille’io Saint-Saënso oratoriją „Tvanas“. Oratorijos solo partijas dainavo net trys VDU Muzikos akademijos alumnai: Marija Arutiunova (doc. B. Sodaitytės kl.), VDU Muzikos akademijos lektorė Gabrielė Kuzmickaitė (prof. S. Martinaitytės kl.), Andrius Apšega (prof. S. Martinaitytės kl.).

Nuotraukos iš asmeninio archyvo