Kaunas nėra antroji Lietuvos operos scena. Jame atgimė legendinė „Bohema“
Į istorinio teatro sceną grįžo „Bohema“. Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) lapkričio 23-iąją teatro salę pripildė Giacomo Puccini operos „Bohema“ muzika. Spektaklis skiriamas kompozitoriaus 100-osioms mirtiems metinėms.
„Bohemą“ KVMT muzikiniai vadovas Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (LVSO) įkūrėjas ir vadovas maestro Gintaras Rinkevičius, jam talkina dirigentas Julius Geniušas. Savitą šios jautrios meilės istorijos viziją žiūrovams pateikė viena ryškiausių Lietuvos teatro menininkių režisierė ir choreografė Anželika Cholina, kuri socialiniuose tinkluose rašė: „Įprasta galvoti, kad Giacomo Puccini opera „Bohema“ yra apie meilę, bet man ši opera yra apie meilės ilgesį“.
Vizualinius spektaklio sprendimus sukūrė ilgamečiai režisierės kūrybos partneriai: įspūdingo produktyvumo, konceptualaus minimalistinio braižo scenografas Marijus Jacovskis ir mados stilistė ir grimo dailininkė Olga Filatova-Kontrimienė.
Spektaklyje vaidmenis kuria ir pagrindines partijas dainuoja teatro ir kviestiniai solistai. Poeto Rudolfo įvaizdį interpretuoja patyrę operos profesionalai Egidijus Bavikinas (VDU Muzikos akademijos doc.), Tomas Pavilionis ir jaunasis tenoras Karolis Kašiuba.
Tragišką Mimi paveikslą tapo Gabrielė Bukinė (VDU Muzikos akademijos lektorė, alumnė, prof. S. Martinaitytės kl.), Ieva Barbora Juozapaitytė, Raminta Vaicekauskaitė (VDU Muzikos akademijos lekt.).
Kitus vaidmenis operoje atlieka Andrius Apšega (VDU Muzikos akademijos alumnas, prof. S. Martinaitytės kl.), Laimonas Pautienius, Marija Arutiunova ((VDU Muzikos akademijos alumnė, doc. B. Sodaitytės kl.), Ingrida Kažemėkaitė ((VDU Muzikos akademijos alumnė, doc. S. Garbatavičiūtės kl.), Viktorija Zeilikovičiūtė (VDU Muzikos akademijos alumnė, doc. B. Sodaitytės kl.), Raimondas Baranauskas, Ramūnas Urbietis, Žygimantas Galinis, Joris Rubinovas (VDU Muzikos akademijos 2M studentas, prof. V. Prudnikovo kl.), Giedrius Prunskus (VDU Muzikos akademijos doc.), Tomas Ladiga (VDU Muzikos akademijos prof.) ir kiti teatro solistai, dalyvauja choro dainininkai (vadovė Rasa Vaitkevičiūtė) ir berniukų chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“ mokiniai.
Įprasta manyti, kad pagrindinė operos „Bohema“ tema – jaudinanti skurdžių Paryžiaus mansardose gyvenančių jaunuolių meilės istorija, tačiau operos režisierė A. Cholina atskleidžia savos interpretacijos užkulisius: „Visi personažai čia pasmerkti gyventi nepritekliuje ir skurde, todėl jų mintyse ir jausmuose tvyro tik nuolatinė paieška mylimo žmogaus, kuris išgelbėtų sielą, nuramintų. Šių vienišų, jaunų žmonių gyvenimas – tik buvimas tuo momentu, kuriant vienas kitam meilės iliuziją, kuria nuoširdžiai tikima, suvokiant, kad amžinas būties nestabilumas taip ir neleis niekada meilei išsipildyti“. Šių vienišų jaunų žmonių gyvenimas – tik buvimas tuo momentu, kuriant vienas kitam meilės iliuziją.
Lapkričio 23 d. vakare pagrindinį personažą įkūnijusi muzikologės J. Katinaitės pavadinta „puiki jaunoji diva“ G. Bukinė viename „Kauno dienos“ straipsnyje pasakoja apie vaidmens kūrimą: „Įsikūnyti į paprastą, žemišką personažą kaip Mimi gali atrodyti lengva, tačiau kai veikėjas toks populiarus ir iki skausmo pažįstamas, kyla iššūkis suprasti, koks jis yra iš tikrųjų. Man labai pasisekė, kad su režisiere A. Cholina gilinomės į Mimi vidinius motyvus ir priežastis – analizavome, kas nepasakyta, vengdamos paviršutiniškumo ar paprasto įsivaizdavimo, kaip bet kuris kitas žmogus, o gal net aš pati, elgtųsi tam tikrose situacijose. … negalime ignoruoti kompozitoriaus sumanymo, bet šiame pastatyme jaučiu naujų, šviežių akcentų, kurie leidžia į Mimi pažvelgti kitaip. Ši mergina man yra puikus pavyzdys, kaip fiziškai silpnas žmogus gali savyje turėti nepalaužiamą emocinę ir vertybinę stiprybę. Ji moko, kad moteriškumas gali būti ne tik švelnus ir globėjiškas, bet ir atlaidus gyvenimo laikinumui. Mane džiugina, kad režisierė žvelgia į Mimi ne tik kaip į atgijusį, nors ir laikiną meilės žiedą – pagrindiniu akcentu čia tampa bendrystės, ryšio ir tapatumo paieška“.
Mimi vaidmenį kurianti solistė R. Vaicekauskaitė tarp jaunųjų kolegių išsiskiria ryškiausia profesine patirtimi. Ji prisipažįsta, kad atlikdama Mimi vaidmenį didelių iššūkių nejaučia.
E. Bavikinas Rudolfo vaidmenį vadina išskirtiniu savo kūrybinėje biografijoje. „Didelis džiaugsmas prisiliesti prie savo mėgstamiausio operų kūrėjo G. Puccini! Tačiau tai ne tik didelis malonumas, bet ir iššūkis – šis vaidmuo man, ko gero, didžiausias muzikine apimtimi! Išskirtiniai statytojai, nuostabūs partneriai ir muzika, muzika, muzika! Bohemiškas gyvenimas, kurio visi menininkai kažkiek paragaujame, kurį romantizuojame ir galbūt šiek tiek ilgimės, šiuo pastatymu sugrąžina mus į studentiškų laikų prisiminimus“, – emocijų mėgaujantis vaidmeniu neslepia solistas.
Po pirmos premjeros muzikologė J. Katinaitė socialiniuose tinkluose rašė: „Puccini 100-metį pirmieji pažymėjo kauniečiai. Šįvakar Kaunas pareiškė, kad nėra antroji Lietuvos operos scena. Premjerinė „Bohema” – elegantiškas Anželikos Cholinos beveik šokio spektaklis su iš prigimties veristiniu Gintaro Rinkevičiaus mostu. Tačiau „Bohemoje” svarbiausia – solistai. Puikios jaunosios divos – Gabrielė Bukinė (Mimi) ir mano šio vakaro atradimas – Marija Arutiunova (Miuzetė). Ir dar vienas atradimas – ryškiai dramatizmo link pasistūmėjęs Tomo Pavilionio (Rodolfas) tenoras. Laimono Pautienio baritonas visuomet yra spektaklio stabilumo garantas. Cantus firmus Stilingos, stotingos, koketiškos choristės – tikras Kauno art deco gyvybingumo įrodymas.“
„Kaip po pirmojo veiksmo vienas žmogus pasakė: „Aš išties patikėjau šių žmonių užgimstančia meile”. Štai dėl šios akimirkos verta viską mesti ir važiuoti į Kauną!“
Martyno Aleksos nuotraukos.